Sunday, October 11, 2009

Isu Ilmu-Ilmu Islam

AL-LAQIT
  • Laqit bermaksud kanak-kanak yang dibuang di jalan atau dimana-mana tempat dan tidak ada sesiapa yang mengakuinya sebagai anaknya. Mengambil anak angkat adalah disyariatkan berdasarkan kepada Firman Allah: "dan sesiapa yang menjaga keselamatan hidup seseorang seolah-olah dia telah menjaga keselamatan hidup manusia kesemuanya" (al-Maidah: 32)
  • Sesiapa terjumpa seorang anak kecil yang tidak mempunyai penjaga di jalan, dia perlu mengambil, menjaga dan mendidiknya. Perkara ini menjadi fardhu kifayah kepada sesiapa yang menjumpainya. Apabila dia tidak diendahkan oleh sesiapapun dan masih berada ditempat dia dijumpai, semua penduduk di negeri, daerah atau kampung itu yang mengetahui kewujudan kanak-kanak tersebut akan berdosa. Jika salah seorang penduduk mengambil, menjaga dan mendidik anak tersebut, kesemua penduduk terselamat daripada dosa.
  • Allah SWT telah meletakkan tanggungjawab menjaga dan mendidik anak-anak terbuang pada kedudukan yang begitu utama dan penting. Semua orang Islam berdosa jika mereka mencuaikan tanggungjawab memelihara anak terbuang walaupun seorang. Negara juga berdosa jika mereka tidak memberikan perhatian kepada perkara itu, dan tidak cuba menggantikan kasih sayang ibubapa yang hilang terhadap anak terbuang semaksimum mungkin. Islam juga mewajibkan negara berhutang dengan orang-orang Islam yang kaya jika negara miskin dan tidak ada cara lain untuk memberi nafkah kepada mereka.

0 comments: