Thursday, October 15, 2009

Isu Pendidikan Anak-anak

Menakut-nakutkan anak telah menjadi satu budaya dalam masyarakat kita. Ini diwarisi turun temurun. Malah anak-anak memang diajar untuk takut pada sesuatu sejak kecil lagi.

Bagaimana Ibu Bapa Harus Mendidik Anak-anak

Potensi untuk berani bertindak sudah ada pada diri anak-anak sejak dilahirkan lagi. Oleh itu, dalam perkembangan anak-anak tidak sepatutnya kita mengamalkan pendidikan yang salah . Biarpun hakikatnya tindakan itu adalah kerana sayang pada si anak atau supaya anak dapat mematuhi perintah atau juga untuk menghentikan tangisan si anak, kita janganlah terlalu menakut-nakutkan mereka. Sebagai contoh, kanak-kanak yang sensitive akan sering menangis dan merengek. Keadaan ini akan menimbulkan rasa marah pada ibu bapa dan mereka akan mengambil jalan pintas dengan menakut-nakutkan kanak-kanak itu dengan sesuatu agar mereka berhenti menangis. Tindakan ini tidak akan memberi apa-apa faedah kerana kanak-kanak itu hanyalah akan berhenti menangis kerana ‘takutkan’ sesuatu.

Ibu bapa seharusnya menggunakan teknik yang betuk untuk mengajar anak-anak. Mereka haruslah menerangkan pada anak-anak apakah yang perlu mereka takuti. Seeloknya mereka diberi pemahaman, atau jika perlu pengalaman agar mereka lebih faham tindakan mana yang betul dan mana yang salah dan merugikan diri sendiri. Jika mereka sudah memahaminya, tanpa dilarang mereka akan faham, dan tidak akan melakukannya lagi. Maksudnya sebagai ibu bapa kita harus pandai memilih cara yang terbaik. Andai kata kita terpaksa menakut-nakutkan mereka, berhati-hatilah kerana jika selalu dilakukan hal tersebut, kelak anak-anak akan menjadi seorang manusia yang manja dan penakut. Secara tidak langsung ia akan mematikan sifat ingin tahu mereka dan memadam kreativitinya. Seterusnya anak-anak kita akan membesar menjadi individu yang lemah imannya dan mudah dipengaruhi oleh perasaan yang bukan-bukan hingga menghalang kemajuan diri mereka. Didiklah anak-anak dari kecil menjadi seorang yang berdikari, bebas, berani, dan bertanggungjawab supaya dia percaya pada diri sendiri. Latihlah anak-anak untuk selalu bertanggungjawab terhadap apa yang dia lakukan. Tidak pernah takut untuk menghadapi situasi apapun. Ingat! Mendidik anak untuk takut kepada Allah adalah benteng segala kemungkaran.

1 comments:

farihan said...

salam...memang menarik isu yg saudari sediakan...dgn itu sekadar pandangan antara kiat bersama...
Islam sangat memperhatikan sekali dalam pendidikan anak-anak. Tidak hanya saat anak itu lahir ke dunia, tetapi juga ketika masih dalam kandungan perhatian terhadap si buah hati sudah ditanamkan bahkan ketika seorang muslim menginginkannya juga sudah dimulai dengan panjatkan doa-doa agar anak-anak sentiasa berada dibawah rahmatNya......wassalm...