Saturday, October 10, 2009

Isu Penghayatan Islam

TALKIN SYAHADAH
  • Kematian adalah suatu yang pasti dihadapi oleh setiap manusia,samada seseorang sudah bersedia atau tidak. Firman Allah SWT yang bermaksud "katakanlah, akan diambil nyawa kamu oleh malaikat maut yang ditugaskan buat kamu, kemudian kepada Tuhan mu kamu akan kembali" (as-Sajdah: 11)
  • Saat menghadapi sakaratul maut adalah detik yang amat kritikal kepada orang yang akan dicabut nyawanya. Hayat penghabisan itu bakal menentukan menentukan samada seseorang itu mati dalam iman atau mati sebagai seorang yang kufur. Sehubungan dengan itu, ajaran Islam telah menerangkan kepentingan talkin syahadah itu mengajar kalimah tauhid kepada orang yang berada dalam keadaan sakaratul maut (nazak).
  • Ketika nazak para malaikat akan datang memberitahu tentang terputusnya kelazatan dan kenikmatan hidup dan dalam masa yang sama, iblis dan syaitan juga berkeliaran mencari peluang memalingkan hati dan menghasut serta memperdaya manusia supaya tergelincir imannya dan seterusnya menjadi calon penghuni neraka seperti mereka.
  • Maka di sinilah pentingnya peranan kerabat terhampir pesakit mengajar dan mengulang-mengulang serta membisikkan kalimah syahadah supaya tidak lekang dari mulut hingga saat hembusan nafas terakhir.
  • Menurut Imam al-Ghazali, kepentingan kalimah syahadah ini dibisikkan ke telinga pesakit yang nazak ialah supaya ia menghabiskan hayatnya dalam keadaan hatinya tidak mengingati perkara lain kecuali Allah Tuhan Yang Esa, maka melalui kematian itu dia akan mencapai nikmat tertinggi dalam perjalanannya menuju Allah.

1 comments:

Rabeah Ab. Rahman said...

Allah SWT berfirman, maksudnya: 'Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mnengundurkan barang sesaat pun dan tidak pula mendahuluinya'(Yunus:49). Antara tanda-tanda kematian yang baik(Husnul Khotimah)ialah di saat hampir menghadapi saat kematiannya mampu mengucapkan kalimah syahadah.